Airbus zakończył produkcję pierwszego statecznika poziomego dla samolotu transportowego A350F w swoich zakładach w Hiszpanii. Jak podkreśla producent, to ważne osiągnięcie pokazuje kluczową rolę Hiszpanii w produkcji samolotów komercyjnych, w tym w programie A350F.
Rozpoczęcie montażu końcowego pierwszego airbusa A350F zbliża się wielkimi krokami, a Airbus kompletuje już najważniejsze sekcje i części. Produkcja pierwszego statecznika poziomego dla samolotu A350F odbywała się w zakładzie Airbusa w Kadyksie, gdzie wytwarzano jego części oraz w Getafe gdzie montowano i wyposażano nowy statecznik.
W najbliższych tygodniach statecznik zostanie wysłany do linii montażu końcowego Airbusa (FAL) w Tuluzie, gdzie zostanie połączony z kadłubem pierwszego samolotu testowego. Statecznik pionowy dla samolotu A350F może być produkowany na tej samej linii produkcyjnej co dla wersji pasażerskiej, co zapewnia korzyści operacyjne oraz usprawnienia.
- A350F będzie oferował całkowicie nowe, specjalnie zaprojektowane rozwiązanie dla transportu lotniczego towarów, zapewniając większą wydajność i wszechstronność na rynku cargo. Dzięki ponad 1 400 zamówionym samolotom A350, w tym 66 A350F, Hiszpania odgrywa kluczową rolę w tym programie, który wyznacza przyszłość transportu lotniczego towarów - powiedział Ricardo Rojas, prezes działu samolotów komercyjnych Airbusa w Hiszpanii.
Podsumowując, statecznik poziomy, tylna część kadłuba (sekcja 19) i dolne osłony skrzydeł zarówno dla modelu A350, jak i A350F są produkowane w Hiszpanii. Ponadto główne drzwi ładunkowe modelu A350F, największe w branży, również będą produkowane w Hiszpanii. Wykonane z materiałów kompozytowych mają szerokość 4,3 metra, co sprawia, że załadunek i rozładunek są łatwiejsze, szybsze i bezpieczniejsze.
Warto także dodać, że pod koniec kwietnia br. informowaliśmy, że przednia sekcja kadłuba z kokpitem A350F jest już gotowa, a pod koniec maja Airbus ukończył produkcję pierwszego zestawu skrzydeł do samolotu transportowego A350F w swojej fabryce w Broughton w Wielkiej Brytanii. Według informacji, europejski producent zbuduje dwa samoloty testowe dla programu A350F, którego wejście do służby (EIS) planowane jest na drugą połowę 2027 r.
A350F
Nowy A350F zapewni wydajność i wybór samolotu najnowszej generacji na rynku dużych frachtowców. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku producent zaprezentował także
makietę (mock-up) swojego nowego frachtowca A350F, która pokazuje, że kluczową cechą nowego samolotu są bardzo duże drzwi ładunkowe na głównym pokładzie. Do końca lipca br. Airbus sprzedał 1 429 airbusów A350, w tym 66 maszyn A350F.
Opóźnienie wejścia do służby A350F
W lutym tego roku Airbus oficjalnie ogłosił
opóźnienie we wprowadzeniu do służby (EIS) wersji cargo A350 (A350F) z powodu trwających wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, w szczególności z udziałem Spirit AeroSystems. Samolot, początkowo oczekiwany już w latach 2025-26, ma teraz zadebiutować w 2027 r. Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda montaż końcowy A350, to pisaliśmy o tym w naszym artykule „
Z wizytą na FAL w Tuluzie. Tak Airbus produkuje A350”